1. Terms & Conditions
Disse generelle vilkårene gjelder i tillegg til den individuelle oppdragsavtalen mellom UHØRT og kunden («Oppdragsavtalen»). Ved motstrid mellom disse generelle vilkårene og Oppdragsavtalen, skal sistnevnte ha forrang. Eventuelt øvrige avtaledokumenter og rangorden mellom disse fremgår av Oppdragsavtalen.
UHØRT skal etter rimelig forhåndsvarsel informere Kunden om eventuelle endringer av disse generelle vilkårene i avtaleperioden. Dersom Kunden etter å ha mottatt slikt varsel ikke skriftlig motsetter seg endringene innen 14 dager, skal de oppdaterte vilkårene anses som akseptert av Kunden.
Eventuelle standardvilkår eller lignende fra Kunden skal ikke gjelde mellom partene, med mindre annet er skriftlig og uttrykkelig avtalt.
2. Kundens leveranser
Kunden skal være eneansvarlig for å utvikle og produsere alt materiale som skal være gjenstand for UHØRTs post-produksjon. Kunden skal levere materialet til UHØRT klargjort for post-produksjon i henhold til formatene og fristene avtalt i Oppdragsavtalen.
Kunden skal medvirke til at avtalt fremdriftsplan kan overholdes, herunder gi korrekt og nødvendig informasjon til UHØRT.
Dersom Kunden har grunn til å tro at én eller flere leveranser til UHØRT blir helt eller delvis forsinket, skal Kunden skriftlig varsle UHØRT snarest og senest innen tre virkedager.
Dersom UHØRT oppdager at det leverte materialet fra Kunden er mangelfullt, skal UHØRT skriftlig varsle Kunden snarest og senest innen tre virkedager.
Ved mangler og/eller forsinkelser ved Kundens leveranser skal estimerte leveringstidspunkter forskyves tilsvarende.
3. Uhørts leveranser
UHØRT skal utføre post-produksjon i henhold til de formatene og fristene som er avtalt i Oppdragsavtalen («Leveransen»).
UHØRT skal utføre Leveransen på en faglig forsvarlig og profesjonell måte, og generelt bidra til at Kundens kunstneriske og kommersielle interesser i Sluttproduktet kan ivaretas på en god måte.
UHØRT står fritt til å benytte underleverandører i arbeidet med Leveransen. UHØRT skal være ansvarlig for utførelsen av underleverandørens ytelser på samme måte som om UHØRT selv stod for utførelsen.
Ethvert leveringstidspunkt for Leveransen skal anses som et estimat, med mindre annet er skriftlig avtalt. Manglende overholdelse av et estimert leveringstidspunkt skal ikke anses som mislighold av UHØRTs forpliktelser, med mindre forsinkelsen har vesentlig betydning for Kunden og utelukkende skyldes forhold på UHØRTs side.
Leveransen skal anses som levert når den er skriftlig godkjent av Kunden til bruk i Sluttproduktet. Slik godkjennelse skal foreligge senest 7 virkedager etter at Leveransen er levert til Kunden. Dersom Kunden ikke godkjenner Leveransen, skal Kunden gi skriftlig begrunnelse for dette innen samme frist. Dersom Kunden ikke overholder denne fristen skal Leveransen likevel anses som godkjent og levert.
4. Immaterielle rettigheter
Denne avtalen medfører ingen endringer i immaterielle rettigheter tilhørende den enkelte part på avtaletidspunktet.
Så lenge denne avtalen løper skal UHØRT ha en ikke-eksklusiv rett til å bruke materiale levert av Kunden på en slik måte og i et slikt omfang som er nødvendig for å gjennomføre Leveransen.
Enhver immateriell rettighet, herunder blant annet retten til oppfinnelser, tekniske prosesser, varemerker, design, kjennetegn, knowhow, opphavsrettigheter, datamaskinprogram, databaser, dokumentasjon og annet lignende materiale, selv om dette ikke er opphavsrettsbeskyttet, som utvikles av UHØRT i forbindelse med gjennomføringen av Leveransen («UHØRTs Kreative Prosess»), skal fullt og helt tilfalle UHØRT. UHØRTs Kreative Prosess skal anses som en forretningshemmelighet, jfr. punkt 6 nedenfor.
Ved betaling av alle utestående beløp til UHØRT får Kunden en global, tidsubegrenset og eksklusiv rett til eksemplarfremstilling og tilgjengeliggjøring av produksjonen hvor Leveransen inngår, uavhengig av teknisk plattform og distribusjonsmåte. Denne retten innebærer også en rett til å gjøre de endringer i Leveransen som Kunden til enhver tid måtte ønske.
Dersom deler av Leveransen er underlagt tredjeparts rettigheter, skal klarering av disse og vilkårene for dette avtales særskilt i Oppdragsavtalen.
Kunden skal ivareta og respektere UHØRTs ideelle rettigheter etter åndsverkloven § 5, herunder kreditere UHØRT slik god skikk tilsier.
5. Rettsmangler
Hver av partene innestår for at egne leveranser som benyttes i henhold til denne avtalen ikke er i strid med tredjeparts rettigheter. Hver av partene skal holde hverandre skadesløs for ethvert tredjemannskrav i forbindelse med bruken av hverandres leveranser i henhold til denne avtalen.
6. Taushetsplikt
Informasjon om den annen part eller den annen parts virksomhet som partene blir kjent med i tilknytning til denne avtalen, herunder UHØRTs Kreative Prosess, skal ikke gjøres tilgjengelig for utenforstående uten skriftlig samtykke fra den annen part. Partene skal ta nødvendige forholdsregler for å sikre at uvedkommende ikke får innsyn i taushetsbelagt informasjon.
Taushetsplikten er ikke til hinder for at opplysninger knyttet til en part brukes når de er alminnelig kjent eller er tilgjengelig andre steder uten at dette skyldes urettmessig opptreden av den annen part eller tredjemann. Taushetsplikten gjelder ikke når opplysningsplikt følger av lov eller beslutning av domstol.
Taushetsplikten gjelder også etter at denne avtalen er opphørt. Taushetsplikten er ikke til hinder for utnyttelse av partenes gjensidige rettigheter til markedsføring og publisitet etter punkt 16 nedenfor.
7. Vederlag og betalingsbetingelser
Alle priser og nærmere betingelser for vederlaget Kunden skal betale for UHØRTs leveranser, skal fremgå av den individuelle oppdragsavtalen.
Med mindre annet er skriftlig avtalt, er alle priser oppgitt i NOK og eksklusive merverdiavgift og eventuelle andre avgifter.
Betaling skal skje etter faktura per 10 kalenderdager.
Hvis Kunden ikke betaler til avtalt tid, har UHØRT krav på rente av det beløp som er forfalt til betaling, jfr. lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. (forsinkelsesrenteloven).
Hvis Kunden ikke betaler til avtalt tid, kan UHØRT holde tilbake mastere og annet fysisk og/eller digitalt materiale inntil full betaling foreligger.
Hvis forfalt vederlag med tillegg av forsinkelsesrenter ikke er betalt innen 30 kalenderdager fra forfall, kan UHØRT sende skriftlig varsel til Kunden om at avtalen vil bli hevet dersom oppgjør ikke er skjedd innen 60 kalenderdager etter at varselet er mottatt.
Heving kan ikke skje hvis Kunden gjør opp forfalt vederlag med tillegg av forsinkelsesrenter innen fristens utløp.
8. Vederlagsjustering – Reforhandling
Dersom det viser seg at Leveransen etter UHØRTs syn helt eller delvis ikke kan gjennomføres uten betydelig mer arbeid enn det UHØRT på bakgrunn av informasjon fra Kunden hadde forutsatt ved avtaleinngåelsen, har UHØRT rett til å kreve reforhandling og en rimelig justering av vederlaget som er avtalt i Oppdragsavtalen.
Reforhandlingen skal ta utgangspunkt i UHØRTs ordinære timepriser og UHØRTs estimat over nødvendig merarbeid. Det justerte vederlaget kan maksimalt utgjøre en samlet prisøkning på 50 % av det samlede vederlaget avtalt i Oppdragsavtalen punkt 3.
Krav om reforhandling skal fremsettes skriftlig innen rimelig tid etter at UHØRT ble klar over det reelle arbeidsomfanget. Krav om reforhandling gir UHØRT rett til å stanse arbeidet med Leveransen inntil enighet oppnås. Dette skal i så fall varsles samtidig med kravet om reforhandling.
Dersom partene ikke blir enige om et justert vederlag innen 7 virkedager fra reforhandlingen startet, skal dette regnes som en oppsigelse/avbestilling fra Kunden, jfr. punkt 9 nedenfor.
9. Varighet og oppsigelse/avbestilling
Denne avtalen gjelder fra signering av Oppdragsavtalen til Leveransen er godkjent, jfr. punkt 3 ovenfor.
Kunden har likevel rett til å si opp avtalen og avbestille resterende deler av Leveransen med umiddelbar virkning dersom Kundens produksjon helt eller delvis kanselleres. Slik oppsigelse/avbestilling skal gjøres skriftlig.
Dersom partene i Oppdragsavtalen har avtalt betaling for delleveranser og Kunden sier opp avtalen, skal UHØRT ha betalt for alle oppnådde delleveranser, samt vederlag for arbeid med eventuelt påbegynte delleveranser i henhold til UHØRTs ordinære timepriser.
UHØRT har krav på full betaling for en delleveranse dersom Kundens oppsigelse gjøres senere enn tre virkedager før estimert delleveranse.
Dersom partene i Oppdragsavtalen har avtalt et engangsvederlag for Leveransen og Kunden sier opp avtalen, skal UHØRT ha betalt for utført arbeid i henhold til UHØRTs ordinære timepriser.
I tillegg til vederlag som fremgår av dette punkt 9, skal Kunden betale et avbestillingsgebyr på 15 % av det samlede vederlaget avtalt i Oppdragsavtalen punkt 3.
10. Informasjon
Hver av partene skal holde hverandre informert om forhold som kan ha betydning for den annen part og gjennomføringen av denne avtalen.
11. Oppbevaring og informasjonssikkerhet
Hver av partene skal sørge for trygg og egnet oppbevaring og/eller lagring av fysiske og digitale materialer mottatt fra den annen part, og skal sørge for at ingen uvedkommende får tilgang til disse.
12. Oppdrag for tredjepart
Oppdraget for Kunden skal ikke legge noen begrensninger på UHØRTs adgang til å ta oppdrag for tredjepart i avtaleperioden. UHØRT står fritt til å utføre oppdrag for Kundens konkurrenter eller til å arbeide med konkurrerende produksjoner.
13. Overdragelse og lisensiering
Kundens rettigheter etter denne avtalen kan fritt overdras eller lisensieres til tredjemann.
14. Mislighold
Ved mislighold av en parts plikter etter denne avtalen kan den annen part kreve at den misligholdende part retter misligholdet så snart som mulig og senest innen 14 dager fra kravet om retting er sendt. Den annen part kan også kreve erstatning for sitt tap som følge av misligholdet. Ingen av partene skal være ansvarlig for den annen parts indirekte tap. UHØRTs samlede erstatningsansvar skal under enhver omstendighet være begrenset til det vederlaget som er mottatt av UHØRT i henhold til avtalen.
I tillegg til å kreve erstatning kan en part heve avtalen med umiddelbar virkning hvis den annen part ikke har oppfylt sine plikter etter avtalen og dette medfører vesentlig kontraktsbrudd, eller hvis misligholdet ikke er rettet innen 14 dager fra kravet om retting er sendt.
Den som hever denne avtalen, må melde fra om dette innen rimelig tid etter at vedkommende fikk eller burde ha fått kjennskap til forholdet. Ellers tapes retten til å heve. Dette gjelder likevel ikke hvis den annen part har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.
15. Force majeure
Ved force majeure eller annen oppfyllelseshindring utenfor en parts kontroll som parten ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning ved samarbeidsavtalens inngåelse eller å unngå eller overvinne følgene av, kan den annen part ikke kreve erstatning eller gjøre andre misligholdsbeføyelser gjeldende så lenge hindringen foreligger. Tilsvarende suspenderes den annen parts motytelse så lenge hindringen foreligger.
Dersom hindringen eller den manglende muligheten for å overvinne følgene av den fortsatt foreligger to måneder etter at den inntrådte, kan den skadelidende part si opp denne avtalen med én måneds skriftlig varsel til den annen part. Kunden har i en slik situasjon ikke krav på tilbakebetaling av allerede innbetalte beløp til UHØRT.
Ved avtaleinngåelse er partene kjent med at spredningen av COVID-19 og myndighetenes restriksjoner skaper store problemer for virksomheter i alle bransjer over hele verden. Dersom de direkte og/eller indirekte virkningene av denne pandemien etter avtaleinngåelse i vesentlig grad endrer forutsetningene for Leveransen og skaper produksjons- og/eller leveringsproblemer eller andre vesentlige problemer for UHØRT eller UHØRTs underleverandører, og som disse ikke med rimelighet kan unngå eller overvinne følgene av, skal dette anses som en ansvarsbefriende force majeure-situasjon i henhold til dette punkt 15.
16. Markedsføring og publisitet
Etter at Kunden har offentliggjort Sluttproduktet for allmenheten gjennom trailere, kampanjer eller annen markedsføring, skal UHØRT ha rett til å omtale Sluttproduktet og Leveransen i egen markedsføring og annen offentlig omtale, herunder ved å bruke Kunden som referanse gjennom bruk av Kundens navn og logo. Kunden skal ha tilsvarende rett til å omtale Leveransen og bruke UHØRTs navn og logo. Kunden skal informere UHØRT om planlagte markedsføringsaktiviteter, kampanjer o.l. for Sluttproduktet.
På forespørsel skal hver av partene i rimelig grad bistå den annen part vederlagsfritt med informasjon, logoer og annet markedsføringsmateriale til bruk i henhold til dette punkt 16.
17. Ansvar for sluttproduktet
Kunden er eneansvarlig for at bruken av og innholdet i Sluttproduktet er i overensstemmelse med den til enhver tid gjeldende offentlige lovgivning, etiske regler o.l., samt for å innhente alle nødvendige tillatelser m.v. i det land eller område hvor Sluttproduktet tilgjengeliggjøres.
18. Kostnader
Hver av partene dekker egne kostnader knyttet til oppfyllelsen av partenes plikter etter denne avtalen, med mindre annet er skriftlig avtalt.
19. Forsikring
Hver av partene skal til enhver tid holde sine interesser og verdier tilstrekkelig forsikret i henhold til det som er vanlig i bransjen. På forespørsel fra UHØRT skal Kunden dokumentere sin forsikringsdekning.
20. Lovvalg og tvisteløsning
Denne avtalen reguleres av norsk rett.
Partene skal forsøke å løse eventuelle uenigheter i minnelighet. Dersom partene ikke blir enige innen én måned, kan hver av partene bringe tvisten inn for de alminnelige domstoler, med Oslo som verneting.